Ombudsfördelningen inför kongressen är klar

Nu har vi räknat ut ombudsfördelningen inför kongressen 2016!

Ladda ner listan i PDF-format nedan och se hur många ombud ditt län/region får inför kongressen:

Ombudsfördelning 2016

Hur går ombudsfördelningen till?

Enligt Astma- och Allergiförbundets stadgar ska antalet ombud fördelas på följande vis: Varje region/län får först ett ombud. Återstående ombud fördelas till regionerna/länsföreningarna på grundval av deras medlemsantal per den 31 december.

Det betyder att det totala antalet ombud kan variera från en kongress till en annan och att medlemsantalet i det egna länet/regionen spelar roll för hur många ombud man får. Däremot spelar inte antalet lokalföreningar inom länet/regionen någon roll.

Fördelningen av ombuden per län/region sker sedan enligt jämkade uddatalsmetoden, en metod som används vid mandatfördelning i val till kommun, landsting och riksdag i Sverige. Har ni frågor om ombudsfördelningen eller uträkningen, kontakta Bertil Orrby på förbundskansliet; bertil.orrby@astmaoallergiforbundet.se  070-5899218

Hur utses kongressombuden?
Regionerna/länsföreningarna utser kongressombuden. En region/länsförening ska enligt stadgarna sträva efter så bred representation som möjligt, så att så många som möjligt av de i regionen/länsföreningen verksamma föreningarna blir representerade. Valda kongressombud har yttrande-, förslags- och rösträtt på kongressen.

Mer information om kongressen hittar du under fliken Organisation/Kongress.