Vad avgör en förenings medlemsantal

Vad avgör en förenings medlemsantal?

I det här blogginlägget försöker jag lista några saker som avgör en lokalförenings medlemsantal, alltså vad som får medlemsantalet att öka eller minska under året. Det bygger på erfarenheter samlade av mig själv och Bertil Orrby under årens lopp som anställda och aktiva inom den ideella sektorn.

Bra verksamhet ger fler medlemmar
Rent generellt finns ett samband mellan en aktiv förening som bedriver bra verksamhet och ett ökat medlemsantal. Bedriver man dessutom verksamhet för barnfamiljer så ökar antalet potentiella (familje)medlemmar i föreningen.

Vad som sen räknas som bra verksamhet är inte lika självklart. Det korta svaret är att bra verksamhet är verksamhet som är efterfrågad och sker på medlemmarnas eller deltagarnas villkor. Om det sen handlar om föreläsningar, läger/utflykter, stödverksamhet eller påverkansarbete spelar måhända mindre roll så länge som medlemmarna upplever att föreningen gör bra saker.

Likaså om föreningen sjunker i antal aktiviteter och får en mindre aktiv styrelse så sjunker också medlemsantalet. Ofta sker ökningen eller minskningen med en viss eftersläpning. Eftersom medlemskapet betalas per år så dröjer det ofta innan förändringar slår igenom på medlemsantalet.

Den enes död – den andres bröd?
En förening som får medlemmar från en annan nedlagd förening ökar kraftigt det året men minskar ofta året efter, cirka 20-25 % går ur när den lokala föreningen inte finns kvar. En del medlemmar går även ur omedelbart. Att lägga ner en förening kostar därför nästan alltid medlemmar. Den lokala prägeln spelar stor roll för att medlemmar ska känna sig motiverade att vara medlemmar, oavsett hur mycket eller lite föreningen är aktiv lokalt. Däremot så leder en nystart av en förening nästan alltid till ett ökat medlemsantal. Nya krafter kliver in som aktiva med ett nytt socialt nätverk och kanske att medlemsantalet länge har sjunkit ner till ett minimum (om föreningen varit inaktiv under lång tid).

Värvning ger fler medlemmar – på sikt
En förening som värvar mycket har också stor omsättning av medlemmar, men även om det kan röra sig en hel del mellan enskilda år, brukar föreningar som värvar och har bra verksamhet öka sitt medlemsantal på lång sikt, alltså innan man började med sin värvning eller sin verksamhet.

Stabilt medlemsantal inte alltid positivt
Det stabilaste medlemsantalet har de föreningar som är vilande eller inte bedriver någon verksamhet alls. Där har medlemsantalet sjunkit, eller sjunker långsamt, ned till en minsta kritisk nivå. Det är de trognaste som är kvar och det är sällan som nya kommer in. Medlemmarna är ofta med för att få ta del av förmåner som riksförbundet tillhandahåller, t.ex. tidningen Allergia, matallergikortet eller telefonrådgivning.

Stora föreningar – stora utmaningar
Generellt brukar det vara så att ju större förening och ju större värvningsverksamhet desto större är också omsättningen av medlemmar. Med andra ord, ju fler medlemmar man har eller skaffar sig desto fler måste man också värva varje år för att upprätthålla sitt uppnådda medlemsantal.

Det betyder till exempel att storstadsföreningar eller sammanslagna föreningar med stort upptagningsområde visserligen har fler medlemmar eller potentiellt fler personer som de kan värva, men samtidigt har de en utmaning i att skapa kontakt med och en relation till sina medlemmar som gör att de vill stanna kvar. Dessutom blir det svårare att anordna lokal verksamhet ju större geografiskt område man ska täcka in.

Kommer du på fler möjliga orsaker till vad som avgör en förenings medlemsantal, mejla gärna mig i så fall niklas.olin@astmaoallergiforbundet.se

/Niklas Olin