Ledig tjänst

Samordnare vård och forskning

Har du erfarenhet av påverkansarbete och medicinsk forskning? Vill du ha en bred och givande roll i en patientorganisation?  Då är detta en tjänst för dig!

Om Astma- och Allergiförbundet

Astma- och Allergiförbundet är en ideell organisation med över 19 000 medlemmar. Vi arbetar för att öka kunskapen om hur det är att leva med astma och allergi. Förbundets främsta uppdrag är att påverka hela samhället så att det fungerar väl för människor med allergisjukdomar. En viktig del av organisationens arbete är stödet till allergiforskning.

Arbetsbeskrivning

Påverkansarbete inom vård- och forskningspolitik är en av förbundets mest centrala uppdrag. Samordnarens uppgift blir att bevaka dessa politikområden och upprätthålla ett brett kontaktnät bland beslutsfattare och opinionsbildare. Samordnarens uppgift blir också att driva Stiftelsen Astma- och Allergiförbundets Forskningsfonds verksamhet till stöd för forskning inom området allergisjukdomar.

I din roll ska du formulera förslag till förbundets politiska ställningstaganden inom områdena vård och forskning, svara på remisser och producera underlag till styrelserna i både Astma- och Allergiförbundet och forskningsfonden. Du kommer också hantera hela processen kring bedömning av ansökningar om stöd till forskningsprojekt.I arbetet ingår också att samverka med forskarsamhället, sjukvården, myndigheter och andra funktionshinderförbund samt att driva utbildningsinsatser/kunskapsspridning inom vård och forskning på allergiområdet. Du kommer även stödja medlemmar och föreningar gällande vårdfrågor.

Krav på kompetens och erfarenhet

• Akademisk examen inom medicinskt- och/eller samhällsvetenskapligt område
  • Erfarenhet från lobby/PR-verksamhet inom vårdområdet
  • Kunskap om medicinsk forskning och dess finansiering
  • Erfarenhet från verksamhet bedriven av vårdens huvudmän (antingen som politiker eller som tjänsteman)
  • Flerårig erfarenhet av administration och handläggande uppgifter
  • Erfarenhet från intresseorganisation på vårdområdet
  • Erfarenhet inom området forskning eller astma och allergi

Meriterande erfarenheter

Personliga egenskaper

Vi tror att du som söker är en kommunikativ positiv person med ett stort intresse för såväl forskningsfrågor som påverkansarbete. Tjänsten är både utåtriktad och administrativ och därmed bör man vara strukturerad: se helheter, planera, prioritera och hålla tidsramarna. Du är van att arbeta självständigt, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är lätt att samarbeta med.

Övrig information

• Ansökningar tas enbart emot via mejl till jobb@astmaoallergiforbundet.se
  • Sista ansökningsdag: 15 oktober
  • Anställningsform: Tillsvidareanställning (med provanställning på 6 månader)