Framtidens medlemskap

Astma- och Allergiförbundet har minskat i medlemsantal sju år i rad. 2004 hade förbundet 26.400 medlemmar, 2017 var medlemsantalet 17.652, det är en minskning med nästan 9000 medlemmar på 13 år. Trots en rad insatser för att motverka den negativa trenden, till exempel ökad medlemsvärvning, innovativa projekt, förbättrade system, nya rutiner m.m. så har vi inte lyckats vända trenden.

Långsiktiga problem kräver långsiktiga lösningar, därför behöver förbundet på djupet analysera de senaste årens tapp för att kunna ringa in problemet eller problemen och utarbeta en åtgärdsplan. Av den anledningen tillsatte förbundsstyrelsen i början av 2018 en arbetsgrupp (Arbetsgruppen för framtidens medlemskap) som ska samla in data, analysera den och sedan ta fram en medlemsstrategi för förbundet. Målet är att presentera en färdig strategi till kongressen i maj 2019.

Arbetsgruppen består av: Maritha Sedvallson (förbundsordförande, sammankallande i gruppen), Emma Larsson (ledamot förbundsstyrelsen), Ulf Brändström (Generalsekreterare), Niklas Olin (Organisationsombudsman, sekreterare i gruppen), Anki Hörnlund (ombudsman Region Mellansverige), Sara Hjalmarsson (ombudsman Östergötland), Marie Göthe (ombudsman Västra Götaland Nordost) samt Klara Lundahl (Föreningsutvecklare på Unga Allergiker).

Rapporter och underlag

Rapporter om engagemang/drivkrafter/medlemskap inom Astma- och Allergiförbundet

Rapporter om engagemang och drivkrafter för ideella i Sverige

Medlemsstrategi – Exempel från andra organisationer