Lathundar

Här hittar du lathundar som kan vara till hjälp i olika situationer i föreningen.

På den här sidan finns hjälpredor för dig som vill

• Söka projektpengar
  • Förbereda årsmötet i föreningen
  • Skaffa organisationsnummer till föreningen
  • slippa ifrån att skicka in deklaration för föreningen
  • Skaffa bankgiro
  • Skicka epost via medlemsregistret

Sök projektpengar

Att söka projekt handlar ju om att få råd med det man verkligen längtar efter att kunna göra.
Kom ihåg att den du söker projektpengar ifrån antagligen vet väldigt lite om dig, så berätta lite kort om din förening. Tänk då på samma sätt som du skulle göra om du går bort på fest: du klär upp dig. Beskriv dig på ett positivt sätt.

Steg för steg guide>>>

Firmatecknare – utse eller ändra

En privatperson kan skriva på papper för att köpa saker, hämta ut paket , betala räkningar med mera. En förening är ju inget av kött och blod och kan inte skriva på något. Därför behöver föreningen utse minst en person som kan skriva under Viktiga Papper. Eftersom det oftare är föreningar (firmor) som behöver någon som undertecknar heter det ”firmatecknare” (en firma-undertecknare) även i en förening.

Stadgarna säger att det måste vara  firmatecknare. Det behöver alltså inte vara ordförande och/eller kassör – även om det är vanligast.
Ganska vanligt är att det räcker med en underskrift för att betala räkningar och hämta paket, och två underskrifter när det gäller annat betydelsefullt, som t.ex att skriva på ett treårsavtal på en lokal.
Protokollsutdraget behöver man sedan när man till exempel bytt kassör.

Mall för protokollsutdrag när man utser ny firmatecknare>>>

Årsmötet i lokalföreningen

Ett årsmöte har man för att sammanfatta året som gått inom föreningen och göra upp planer för det nya året.
Man ska också kolla ekonomin och se till att ingen använt föreningens pengar på ett felaktigt sätt.
Det är en del regler kring årsmötet

Årsmötet i lokalföreningen – Så förbereder man det

Organisationsnummer – så skaffar föreningen det

Organisationsnummer är föreningars (och även företags) motsvarighet till personnumret.
Utan organisationsnummer – inget plus- eller bankgiro!
Organisationsnumret ser ut på samma sätt som personnumret-

Det är enkelt att få ett. Man fyller i en mycket enkel blankett som finns på Skatteverket skriv in ”SKV8400″ (det är blankettens nummer) i ”Sök”-rutan uppe till höger på hemsidan . Blanketten går att fylla i i datorn.
Blanketten är väldigt enkel att fylla i.
Man ska ange vem som är firmatecknare – hur man utser en sådan står också på den här sidan

När föreningen fått ett organisationsnummer på Skattekontoret tror samma kontor att föreningen ska betala skatt – och begär in en deklaration.
Vill Du slippa att fylla i en meningslös blankett en gång om året kan föreningen ansöka om befrielse från deklaration.
Det står också om det på den här sidan.

Slipp ifrån att lämna in deklaration för föreningen

Har föreningen ett organisationsnummer tror myndigheterna att man behöver deklarera. Det är nästan alltid onödigt.
Har föreningen inga skattepliktiga inkomster behövs det inte!
Skatteverket har en blankett föreningen kan fylla i och skicka in till sitt skattekontor.
Men man måste också skicka med senaste årsmöteshandlingarna – alltså
- Verksamhetsberättelse
- Ekonomisk berättelse
- Revisionsberättelse och
- Ett ex av våra stadgar
Man fyller i en mycket enkel blankett som finns på Skatteverket skriv in ”SKV 2501″ (det är blankettens nummer) i ”Sök”-rutan uppe till höger på hemsidan . Blanketten går INTE att fylla i i datorn.

Bankgiro – så skaffar föreningen det

Bankgirot ägs av bankerna gemensamt.
Prata med din bank så hjälper de dig
Du kan också gå in på www.bankgirot.se

För att kunna öppna bankgiro behövs:
1. Föreningen måste ha valt en firmatecknare – en person som får rätten att underteckna papper i föreningens namn.
Ofta kan det vara bra att ha två personer som firmatecknare. Då blir det inte stopp i betalningarna när den ene är bortrest eller blir sjuk.

2. Föreningen måste haett organisationsnummer.

3. Du måste skicka med ett protokoll ( färskare än ett år) där det står vilken/vilka som är firmatecknare. Du behöver också skicka med en kopia på ett leg (och någon som intygar att det är ett äkta leg).

Skicka Epost via medlemsregistret Mysoft (regional medlemsservice)