Sök projekt

Steg för steg- guide

1. Lista saker du vill göra i föreningen
Alltså vad du vill att föreningen skulle göra bara den hade råd. Tänk till så att det helst blir en handfull olika saker. Det blir så mycket lättare att hitta en bidragsgivare som passar om man har mer att välja på.

2. Ha tålamod och var ute i god tid
Projektansökningar är inget för den snabbe och  spontane.
Väldigt ofta finns det datum då ansökan ska vara inne. Ofta är det bara en eller två gånger om året.
Astma- och Allergiförbundets Blomsterfond/Postkodlotteri är ett undantag – där kan allergiföreningar söka när som helst.
Men det är alltså ett undantag!
Ofta går det några månader från sista-dagen för ansökan tills man vet besked.

3. Leta rätt på ställen där du kan söka
Väldigt många kommuner har projektbidrag som de ger till handikappföreningar.
Det finns också mängder av stiftelser och fonder som delar ut bidrag.Titta in på ditt bibliotek så kan personalen hjälpa dig att bläddra ibland dem.
Aktiva i andra föreningar i kommunen eller på andra orter i landet kan ge tips.
Googla gärna på till exempel ”bidrag fonder”…

4. Läs igenom vad du kan få bidrag för
När du läser vad till exempel en stiftelse säger att de ger pengar till så läs med öppet sinne och jämför texten med det du vill göra. Kan du beskriva det du vill göra så det passar med vad de ger pengar till? Går det inte ihop – fortsätt leta istället för att börja skriva en projektansökan.
Om det går – kolla vad de har gett pengar till förut. Det ger väldigt bra vägledning till både vad de ger pengar till och hur mycket de brukar ge.

5. Börja skriv på ansökan
Finns det en blankett – använd den, men lägg gärna med ett eget personligt brev.
Du vet vad du vill, men den som sitter på pengarna vet det inte. Försök att se på det du skriver med mottagarens ögon: Är det skrivet så det går att förstå? Begär man pengar för rätt saker? Skriv inte för långt och krångla inte till det.. De som ska läsa din ansökan har många andra ansökningar de också ska ta sig igenom.
Är budgeten vettig – en hårdsaltad budget dödar din projektansökan.

6. Tacka efteråt – när du gjort av med pengarna
Det finns inget bättre sätt att fortsätta få pengar än att efteråt tala om vilken glädje pengarna skapade!

Ladda ner ProjektansokanGrundmall >>>
Bara ett förslag – stuva om efter behag!