Starta förening

Så här lätt är det att starta en förening inom Astma- och Allergiförbundet!

Sex enkla steg för att bilda en lokalförening:

Steg 1 – Hitta folk och kalla till möte

Samla ihop minst tre personer och kalla andra intresserade till ett uppstartsmöte.

Steg 2 – Bilda föreningen

På uppstartsmötet (även konstituerande möte) väljer man styrelse för det kommande året, beslutar om föreningens namn och väljer firmatecknare. En firmatecknare är en person som har rätt att skriva på avtal i föreningens namn och hantera föreningens pengar.

Använd protokollsmallen när ni har mötet så förenklar det mycket för er själva. Länk till protokollsmall: Protokollsmall konst möte

Steg 3 – Justera protokollet, skriv under, skicka in

Den som blev utsedd till justerare ska kolla så att alla uppgifter och beslut blev korrekta återgivna av sekreteraren i protokollet. När det är klart skriver mötesordförande, sekreterare och justerare under och skickar in ett påskrivet exemplar till oss på förbundet.

Steg 4 – Organisationsnummer, bankkonto, startbidrag

Förbundet hjälper till att skaffa organisationsnummer hos Skatteverket. Efter att föreningen fått ett organisationsnummer kan ni skaffa ett konto hos valfri bank eller hos Plusgirot.

Efter att ni skaffat ett konto till föreningen kan ni få ett startbidrag från förbundet. I början av varje år kommer ni sedan att få ett bidrag utbetalt från förbundet baserat på antal medlemmar i er förening. Den enda motprestationen ni behöver göra är att skicka in en verksamhetsberättelse och årsmötesprotokoll till oss på förbundet så vi vet att ni fortfarande finns och gör verksamhet.

Steg 5 – Gör aktiviteter!

Man startar inte en förening främst för att ha styrelsemöten utan för att göra saker tillsammans, se till att börja planera och genomföra roliga, informativa, upplysande, aktiviteter som kan locka intresserade medlemmar eller som ni vill göra för att förbättra ert lokala samhälle för de som har astma, allergi eller annan överkänslighet. Läs under Verksamhet här på Föreningssidorna om ni behöver tips och material.

Steg 6 – Ha årsmöte året efter och tala om vad ni gjort

Astma- och Allergiförbundet har inga krav på antal möten eller aktiviteter per år. Det är bara ett möte som ni måste ha en gång per år – Årsmötet.  Ni bjuder in medlemmarna senast 14 dagar före mötet och berättar om vad ni gjort (i en verksamhetsberättelse) och tänker göra nästa år (verksamhetsplan). Kombinera gärna årsmötet med något roligt och/eller lärorikt, t.ex. en föreläsning, ett lotteri eller lite god mat och underhållning.

Årsmötet är även medlemmarnas bästa möjlighet att påverka föreningens inriktning och det styrelsen jobbar med. Det är också en möjlighet då nya aktiva kan bli invalda i styrelsen och ledamöter som hoppar av blir avtackade för sin insats.

Glöm inte att skicka in kopia på årsmöteshandlingarna till förbundet efteråt. Spara även undertecknade exemplar i en föreningspärm hos er. Fler tips och mall för ex. årsmötesdagordning finns på Föreningssidorna under Organisation.

Vad händer sen?

När ni skickat in handlingarna kommer förbundet hjälpa till att fylla i en ansökan till Skatteverket för att ni ska få ett organisationsnummer. Blanketten kommer ni även behöva skriva på innan vi skickar in den.

Efter att föreningen fått ett organisationsnummer behöver ni även skaffa ett konto. Det kan ni göra antingen hos någon av bankerna eller hos Plusgirot.

När ni skaffat ett konto kan ni få ett startbidrag från förbundet på 5000 kr. Ni kommer nu även i början av varje år få ett årligt bidrag från förbundet på 100 kr per betalda huvudmedlem och 50 kr per betald familjemedlem.

Behöver ni tips på aktiviteter eller stöd i ert föreningsarbete? Börja med att kolla här på Föreningssidorna under Verksamhet eller kontakta oss på förbundskansliet.

Lycka till!

/Niklas Olin,