Värvning

Värva medlemmar – du får presentkort för varje ny medlem

Tillsammans kan vi verka för att uppnå målet att människor med astma, allergi eller andra överkänslighetsbesvär ska kunna fungera som fullvärdiga medlemmar i samhället. Ju fler medlemmar desto större möjligheter att påverka!

Du som värvar får ett presentkort värt 50 kr för varje ny medlem du värvar. Som ny medlem räknas även familjemedlemmar, släktingar, vänner och andra bekanta. Presentkortet kan du använda i alla ICA-butiker och Apotek Hjärtat-butiker.

Värvar du fler än 10 st nya medlemmar under ett och samma år blir du uppgraderad till en så kallad ”storvärvare”, det betyder att du efter din tionde medlem får dubbla presentkort för varje ny värvad medlem.

Tips till dig som värvar

Nackaföreningen har många års erfarenhet av att stå på marknader och mässor för att värva medlemmar.  Ta del av deras erfarenheter. Ladda ner handledningen med deras praktiska tips>>>

• Våga fråga! Detta är det viktigaste tipset av alla, om man inte frågar eller kommer till ett avslut under ett samtal kommer man heller aldrig få ett ja.
  • Respektera ett nej – var inte påflugen utan tänk att du ska övertyga, inte övertala någon att bli medlem. Om någon vill fundera på saken är det bara att tacka för att de tagit sig tid att lyssna på dig, dela ut lite material och be dem återkomma om de har frågor om medlemskap eller vad föreningen arbetar med. Det viktiga är att personen får en positiv bild av dig och förbundet.
  • Anordna en showstopper – det vill säga nåt som gör att folk stannar till vid ert bord. Det kan vara en tävling, gratis godis eller dricka, fika, en spännande affisch eller något annat. Huvudsaken är att de som passerar ska bli nyfikna och stanna hos just er.
  • Var tydliga med var ni kommer ifrån och vilka vi är! Astma- och Allergiförbundet är en ideell medlemsorganisation som inte vill sälja tjänster eller produkter utan erbjuder information och stöd för personer som har astma, allergi eller annan överkänslighet. Idag är alla så vana vid företag som försöker sälja (eller snarare pracka på) folk saker att de lätt tror att även ni är ett företag som vill sälja något. Undersökningar visar att många i Sverige har kännedom om Astma- och Allergiförbundet (vår logga på produkter) men få känner till att vi är en medlemsorganisation och allt vi jobbar med (förutom produktmärkningen).
  • Var gärna påläst - om vilka frågor vi jobbar med, vad det kostar att bli medlem, hur många medlemmar förbundet har osv. Det ger ett proffsigt intryck och känns ofta skönt för dig själv att kunna svara på enkla frågor om vårt förbund. Om du inte vet svaret på en fråga (ingen kan naturligtvis veta eller förbereda sig för alla tänkbara frågor som kan dyka upp) så be antingen att få återkomma eller hänvisa vidare till någon som du tror kan veta svaret.
  • Less is more – Ett vanligt misstag är att man vill slänga upp allt material man har för att visa på bredd, men tyvärr ger det ofta ett rörigt intryck och för mottagaren blir det svåröverblickbart. Ha gärna ett fokus eller en röd tråd i det ni lägger fram. Lägg upp lite material i taget och fyll hellre på när det börjar ta slut.
  • Fokus på mottagaren – Ofta vill man ta upp allt som förbundet eller föreningen gör och är ivrig att berätta om så mycket som möjligt när man väl har en persons uppmärksamhet. Men det är inte mängden argument som gör att någon väljer att bli medlem, utan rätt argument. Var därför lyhörd och lyssna in personens behov för att lättare kunna anpassa informationen efter det. Är personen själv allergisk? Mot vad? Eller är det barnen som har astma/allergi? Eller någon anhörig? Varför har den här personen stannat och vad undrar eller oroar sig han eller hon över? Vad kan föreningen eller förbundet bistå och hjälpa just den här personen med?
  • Många nej för ett ja - Det är lite som att fiska, det tar tid att få napp, i synnerhet om man är nybörjare, men med tiden brukar det gå lättare och kännas mer avslappnat att prata med främlingar och då brukar det också gå lättare att få fisk på kroken. Men det krävs övning och många försök, plus en del bottennapp, innan man kan gå hem nöjd med en knippe fiskar.