Verksamhet

Några enkla och generella tips för er verksamhet

• Var stolt och nöjd med vad ni gör – inte missnöjd med allt som ni inte hinner göra!
  • Gör din grej och låt andra göra sin grej!
  • Upprepning, traditioner och rutiner funkar ofta bättre än improvisation och nya projekt varje år.
  • Ordförande är inte det viktigaste man har – struktur och rutiner spelar ofta större roll för en bra verksamhet och ett gott resultat.
  • Små föreningar är ofta effektivare än stora. Likaså brukar särskilda arbetsgrupper inför aktiviteter fungera bättre än kollektiv planering där alla ska involveras.
  • Allt regleras inte i stadgarna – de är ingen garantisedel. Stadgar reglerar mer de demokratiska processerna i föreningen, inte exakt vilken verksamhet som bör bedrivas.

Våra nationella kampanjdagar

Astmadagen första veckan i maj

Första tisdagen i maj varje år är det den internationella Astmadagen. Men hela veckan kan man som lokalförening göra aktiviteter på samma tema. Här får du lite inspiration och tips på vad några lokalföreningar gjorde under Astmaveckan 2011. Astmadagen 2011 – Så gjorde vi

Tobaksfria dagen 31 maj

Det här är en dag då vi fokuserar på ett minskat tobaksbruk. Från förbundets sida brukar vi varje år försöka få in en debattartikel och uppmärksamma dagen i nationell media. Ni i lokalföreningarna får också gärna hjälpa till att kontakta lokal press för att å in insändare, debattartiklar eller liknande.

Pressmeddelande…

Matallergidagen i mitten av september

Det här är dagen som började som ICA-dagen för flera år sedan och nu sprider sig till allt fler mataffärer runt om i landet. Ett utmärkt tillfälle att öka förståelsen för allergierna – och att få nya medlemmar till föreningen och förbundet. Vi kallade först dagen Allergidag i butik men numera heter den Matallergidagen – en dag då vi uppmärksammar matallergierna och matöverkänsligheten. Förbundet erbjuder föreningarna ett värvarkit med material och tar även ibland fram tävlingar.

Parfymfria veckan vecka 45

Sedan 2015 har vi en ny kampanjvecka som heter Parfymfria veckan då vi uppmärksammar att doft- och kemikalieöverkänslighet och att inte alla uppskattar parfymdofter. Föreningar kan även här beställa speciellt framtagna materialkit med kampanjmaterial och informationsmaterial riktat till beslutsfattare och allmänhet.

Samarbete med vården

Vi vill ha ett närmare samarbete med primärvården, bl.a för att höja statusen för allergisjukdomar och för att få sjukvårdspersonalen att rekommendera sina patienter att bli medlemmar hos oss.  En personlig kontakt med vårdmottagningen fungerar bäst.  Som hjälp finns ett erbjudande eller ett samarbetsavtal.
Skriv ut och ta med inför ert besök på Vårdcentralen eller allergimottagningen.

Erbjudande till Vårdcentralen>>>