Allergifamiljestöd

Allergifamiljestöd – för familjer med kraftigt allergiska barn

Astma- och Allergiförbundet satsar på familjestödsprojektet för att ge familjer med svår allergisjukdom bättre möjligheter att hantera sin vardag med egen kraft.

Förbundets satsning på stöd till allergifamiljer har tre hörnstenar

1. Bygga upp ett familjestödsprogram- för hela familjen på Södergården Vi kommer att starta två olika familjestöds program; ett för barnfamiljen och ett för tonårsfamiljen. Programmen erbjuder utbildning, samvaro och möjlighet att dela kunskap och erfarenheter för alla medlemmar i familjen under en långhelg på Södergården.

2. Starta föräldragrupper Föräldragrupper startas runt om i landet för att tillsammans lära av och stärka varandra. Förbundet söker nu intresserade föräldrar som vill starta en grupp på sin hemort – som kan ställa upp som ”föräldraresurs”. Den som ställer upp får stöd i att komma igång, får material och kommer med i ett nätverk av andra föräldraresurser för att lära av varandra.

3. Skapa en digital mötesplats Digitala mötesplatser gör det möjligt att mötas även om man har ont om ledig tid och dessutom bor på skilda håll i landet. Idag finns det stora möjligheter till exempel med Facebook men det finns många andra möjligheter också – det är behoven och erfarenheterna som får styra utvecklingen. 2015 fick vi projektpengar för att sätta igång att bygga en sådan digital plattform – även kallat Empowerment-projektet.

Starta en lokal föräldragrupp

Ett tipshäfte för dig som vill starta en lokal föräldrastödgrupp eller som har en och vill få lite inspiration: inspirationshäfte

Här är ett blad för att locka deltagare till gruppen: Familjegruppinfoblad