Föreningshemsida

Som förening i Astma- och Allergiförbundet har ni möjlighet att skaffa er egna hemsida via förbundets webbverktyg. Alla föreningar i förbundet får en hemsida med grundnivån vilken innehåller kontaktinformation samt länkar till föreningens sociala medier. Vill din förening bygga vidare på hemsidan så är det fullt möjligt men kostar lite olika beroende på hur era behov ser ut.

Nedan kan ni se de olika nivåer som en förening kan välja för er föreningshemsida.

• Grundnivå: Webbplats på Astma- och Allergiförbundets domän (t.ex. dinforening.astmaoallergiforbundet.se), startsida med kontaktinformation och länkar till föreningens sociala medier samt ett administratörskonto. Gratis och ingår för samtliga föreningar.
  • Nivå 1: Som grundnivå + nyhetsflöde samt ytterligare en sida t.ex. ”Om oss” eller ”Kommande aktiviteter”. 150 kr/månad.
  • Nivå 2: Som nivå 1 + valfritt antal sidor och administratörskonton. 300 kr/månad.
  • Nivå 3: Som nivå 2 + fri support från vår webbyrå Spektra. 500 kr/månad.

Kontakta webbredaktör pontus.olsson@astmaoallergiforbundet.se om din förening vill utveckla sin hemsida och lägga sig på en högre nivå.

Föreningarna debiteras årligen för sin föreningshemsida i januari.

Instruktionsfilm

Förbundskansliet tog vid lanseringen av den nya föreningswebben fram denna pedagogiska videoguide för att hjälpa föreningarna arbeta med det nya verktyget.

Frågor och svar

Behövs några förkunskaper för att arbeta med föreningens hemsida?

Förbundets hemsida och verktyg är byggt i WordPress, ett modernt och smidigt verktyg som de flesta kan lära sig att navigera och arbeta i. Vi rekommenderar dock att personen som är ansvarig för er förenings hemsida har någon form av datorvana. Finns ingen sådan person i er förening så rekommenderar vi att ni antingen fokuserar på att kommunicera via era sociala medier istället eller att ni lägger er på nivå 3 där ni får tillgång till fri support från vår webbyrå Spektra.

Hur väljer vi rätt nivå för vår förening?

Vilken nivå som passar för er förening handlar helt om vilka behov föreningen har. Här är några exempel som vägledning för vilken nivå som passar er förening bäst.

Grundnivån passar bra för de föreningar som bara behöver en informationssida med kontaktuppgifter samt länkar till föreningens Facebook/Instagramkonton.
Ett exempel på en sådan sida är Helsingborgsföreningen som har en egen landningssida med sina egna kontaktuppgifter i sidfoten. https://helsingborg.astmaoallergiforbundet.se/

Nivå 1 passar om föreningen vill ha möjlighet att posta egna nyheter samt lägga till en dedikerad sida t.ex. med information ”om föreningen”.
Ett exempel är Stockholmsföreningen som har ett eget flöde av nyheter på sin sida. https://stockholm-mo.astmaoallergiforbundet.se/

Nivå 2 passar om föreningen även vill lägga till en tredje eller fler sidor för t.ex ”årsmöteshandlingar” eller ”kalendarium för kommande aktiviteter”.
Ett exempel är Atopikernas nya föreningssida https://atopikerna.se/ där de har flera sidor på hemsidan samt flera användarkonton så att flera olika personer kan logga in och lägga till innehåll på sidan.

Nivå 3 passar om föreningen vill göra allt ovanstående men kanske inte har all kompetens själv. I nivå 3 ingår det fri support från vår webbyrå Spektra.
Nivå 3 är samma som nivå 2 med skillnaden att det då ingår fri support från vår webbyrå Spektra.

Vart vänder jag mig om jag har frågor eller behöver hjälp?

Kontakta webbredaktör pontus.olsson@astmaoallergiforbundet.se för generella frågor kring föreningswebben och allt som rör din förenings hemsida hos Astma- och Allergiförbundet.

Kontakta utvecklingsstrateg niklas.olin@astmaoallergiforbundet.se för frågor som gäller felaktiga/uppdaterande av kontaktuppgifter och länkar till er förenings sociala medier.