Att starta en förening

Om det inte finns en förening där du bor, är det lätt att starta en förening inom Astma- och Allergiförbundet.

Så här kan du göra för att starta en förening

• Börja med att kalla till ett möte. Ni måste vara minst tre personer som är intresserade av att starta en lokalförening.
  • På mötet väljer man sen en styrelse samt bestämmer vad föreningen ska heta och väljer en firmatecknare.
  • En firmatecknare är en person som har rätt att skriva på avtal i föreningens namn och hantera föreningens pengar.
  • Det är viktigt att skriva ett protokoll från mötet. Använd gärna länken till protokollsmall som ni hittar här!
  • Skicka in ett undertecknat protokoll till oss på förbundet, så registrerar vi den nya lokalföreningen åt er.

Bankkonto

För att skaffa sig ett bankkonto och få startbidrag behöver föreningen ett organisationsnummer som man får hos Skatteverket. Förbundet hjälper till med detta om ni behöver.

Startbidrag från förbundet

En föreningen kan skaffa sig ett bankkonto eller Plusgiro och få ett startbidrag från förbundet på 5 000 sek. Därefter får ni ett årligt bidrag från förbundet på 100 sek per betalande huvudmedlem och 50 sek per betald familjemedlem. Steg för att genomföra detta är att årligen skicka in verksamhetsberättelsen och årsmötesprotokollet till förbundet.

Aktiviteter

När en förening anordnar olika aktiviteter lockar det fler att bli medlemmar i förbundet. Tänk på att det helst bör vara roliga, informativa och upplysande aktiviteter där Astma- och Allergiförbundet är väl synligt.

Här är en länk till sidan om idéer för saker som finns att göra!

Kontakta andra lokalföreningar eller oss på förbundskansliet – vi ger gärna ytterligare tips! I förbundets webbshop finns material att ladda ner eller beställa.

Lycka till!