Tidningen som berör tre miljoner svenskar – nytt nummer ute nu!

Den biologiska behandlingen mot eksem kan förändra liv, men når inte ut. Hur får vi skolan att anpassa sig till allergier och hur hanteras en chef som inte förstår att allergier kan kräva mycket vabb? Läs om Olof, Ruben och Anna i nya numret av Allergia.

Nytt läkemedel förändrade Olofs liv – men tillgången är begränsad

Det biologiska läkemedlet Dupixent förändrade Olof Samuelssons liv. Behandlingen mot atopiskt eksem har minskat problemen och ökat livskvaliteten. Idag vaknar han utvilad, har blivit lugnare och huden är en helt annan. Men trots positiva resultat är det långt ifrån alla med behov som har tillgång till biologiska läkemedel mot atopiskt eksem. Allergias kartläggning visar på stora skillnader mellan olika regioner.

Läs mer om behandlingen, kartläggningen och Olof Samuelsson i senaste numret av Allergia.

Ruben fick en lyckad skolstart

Se lösningar istället för problem – familjen Höglunds tipsar om hur du lyckas med skolstarten när du har allergi

I Rubens skola är de vana att individanpassa. Dessutom betraktar de Rubens behov som en utmaning snarare än ett problem. Att skolsköterskan tidigare har jobbat på en allergimottagning bidrar också till att Rubens skolstart har fungerat utmärkt – trots att han har en allergi.

Läs om Rubens lyckade skolstart och ta del av familjens tips i det senaste numret av Allergia.

Vabben skapar problem på jobbet

Måste du vabba på grund av allergi? Berätta för arbetsgivaren!

Har du ett barn med allergi som kräver att du måste vabba ofta? Berätta det för arbetsgivaren, tipsar fackförbundet Kommunal. Då skapas förutsättningar för förståelse och möjlighet att organisera verksamheten så att det fungerar ändå. Man ska kunna kombinera vabb och karriär. Den som känner sig straffad eller diskriminerad bör ta kontakt med sitt fackförbund eller Diskrimineringsombudsmannen. Läs mer om vad som gäller för vabb och vad du själv kan göra i senaste numret av Allergia.

Tidningen Allergia ges ut av Astma- och Allergiförbundet och skickas ut till drygt 12 000 hushåll. Tidningen läses av forskare och sjukvårdspersonal.

Publicerad den: 21 september 2022

Uppdaterad den: 21 september 2022