Barnallergiåret 2024

Barnallergiåret – Intern kickoff 24 januari 2024

Den 24 januari kommer vi att bjuda in till intern digital kickoff! Då ska vi bland annat visa upp vårt kampanjtypsnitt. Det här ser inte ut som Astma- och allergiförbundet tänker kanske du, men vi tror att ett viktigt övergripande kampanjmål under nästa år är att vi når utanför den egna organisationen.

Vi tappar medlemmar varje år och måste bli fler för att ha en fortsatt tung röst i samhällsdebatten. Alltså är våra kampanjkoncept framtagna för att överraska, väcka nyfikenhet och fungera som samtalsstartare. Tanken är att alla medlemmar med lätthet ska kunna värva åtminstone en ny medlem var under nästa år. Visst låter det realistiskt? Vad tycker du?

Notera att informationen fortfarande är ett skissmaterial och det mesta är fortfarande under utformning i ett konstant arbete. Det innebär till exempel att de kampanjbilder du ser inte med säkerhet blir de vi slutligen väljer. Inte heller bannern för Barnallergiåret är officiell eller färdig. Du som föreningsaktiv får kort och gott vara med och tjuvkika innan det är klart!

* Obs! Samtliga så kallade manifest-texter utvecklas i skrivande stund för att ha ett mycket tydligare fokus på utmaningar för barn och unga. Det du kommer läsa nedan är således bara exempeltexter.

Astmaattacken

Period: februari-mars

Ålder barn: 7-15 år (i huvudsak)

Tema: Extern lansering barnallergiåret och rapportpresentation 14 februari.

Manifest*

Astma är en av vår tids stora folksjukdomar.
Nästan en miljon människor i Sverige lever med kronisk
inflammation i luftrören och för många av dem är symtomen
livshotande. Botemedel finns tyvärr inte, men rätt behandling
underlättar livet avsevärt. Problemet är att det ofta blir fel. Och dyrt.
Sänkt livskvalitet för astmatiker och miljarder för hela samhället är
en allt för hög och dessutom helt onödig kostnad. Tillsammans kan vi få
politiker, beslutsfattare och omvärlden att inse att en mer jämlik
vård och högkvalitativ astmabehandling gynnar oss alla. Kom med i astmaattacken!

Planerade aktiviteter

  • Publicera en ny astmarapport
  • Under mars publicera nyheter med utgångspunkt från det som framkommer i rapporten
  • Arrangera ett seminarium i Stockholm på Astmadagen den 7 maj med inbjudna från profession och forskning
  • Rapporten kommer att visa vård och behandling av flickor och pojkar med astma ser olika ut, att vård och behandling också ser olika ut i olika regioner. Möjligen kommer vi också att behandla regionernas så kallade ”kloka listor”.

En bärande del i vår kommunikation kommer att handla om idrott och fysisk aktivitet som en betydelsefull del av en framgångsrik astmabehandling och utmaningarna med att barn och unga med astma är mindre fysiskt aktiva än jämnåriga. En idé är att enskilda medlemmar eller föreningar kan haka på genom att arrangera egna lopp eller tävlingar där startavgifterna till exempel går till Barnallergifonden vår forskningsfond.

Hur går dina tankar när du läser ovanstående? Vad kan och vill din förening göra under Astma-attacken?

Pollenpreppen

Period: april-maj

Ålder barn: 13-18 år (Vi kommer i delar att titta ytterligare några år uppåt för att visa konsekvenserna av en gymnasietid präglad av svår pollenallergi.)

Tema: Stora möjligheter att jobba regionalt och lokalt med insändare, debattartiklar med mera.

Manifest*

Var tredje person i Sverige har pollenallergi. För dem är
årets vackraste månader en tid av nysningar, andningssvårigheter
och andra utmanande symtom. Lyckligtvis blir de flesta bättre genom
receptfria läkemedel, andra kan nå lindring genom till exempel
vaccinering. Men många lider i onödan. Det reagerar vi på!
Med personligt anpassad och kompetent vård kan ännu fler
pollenallergiker få ökad livskvalitet, stärkt arbetsförmåga och undvika
att utveckla astma. Bättre och ny behandling mot pollenallergi bör
spridas i hela landet. Kväv inga nysningar – kräv rätt vård!

Planerade aktiviteter

  • En ny pollenallergirapport där vi följer upp de regionala ojämlikheterna.
  • Under hela pollensäsongen producera nyheter med utgångspunkt från det som framkommer i rapporten.
  • Av erfarenhet vet vi också att det också gäller att vara tillgängliga när medierna vaknar och vill skriva pollenartiklar.
  • Vi planerar också att ta fram så kallade stomartiklar till insändare och debattsidor där ni lägger in egna nedbrutna siffror. På så sätt kan vi skapa stor synlighet för Astma- och allergiförbundet.

Vi har en utmaning i att medier gärna tar vinkeln ”Så vet du om du är förkyld eller pollenallergisk.” Vi behöver jobba tillsammans för att istället komma ut med information om hur de svårast pollenallergiska har det och varför de måste få behandling med vaccination. Här skiljer det mellan regionerna.

Hur ser du på möjligheten att arrangera ett regionalt seminarium och bjuda in regionpolitiker och lokalmedier? Andra kampanjidéer? Bedömer du att lokala föreningar vill engagera sig och kampanja kring pollenallergi?

Trygga tuggan

Period: juni-juli och skolstart

Ålder barn: 0-7 och vid skolstart 6-12

Tema: Tidig matintroduktion och säkra skolmåltider

Manifest*

Var tredje person i Sverige måste ha stenkoll på maten.
För alla som har matallergi kan varje måltid sätta igång obehagliga ,
skadliga eller rent av livsfarliga reaktioner. Stunder som för ickeallergiker innebär trygghet och gemenskap, är för många allergiker
förknippat med oro och utanförskap. Det vill vi ändra på.
Alla ska kunna ta för sig av livet! Bättre kunskap om matallergi
bland oss alla och ökat fokus bland styrande politiker är dagens rätt.
Tillsammans kan vi trygga tuggan.

Planerade aktiviteter

  • Vi jobbar vidare med den rapport kring matallergier som togs fram i somras. Rapporten är fortfarande aktuell då regeringen ännu inte gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram ett nationellt incidentrapporteringsverktyg. Vi jobbar därför vidare med frågan, bl.a. under Almedalen.
  • Vi planerar för att komplettera med en rapport som enbart handlar om matallergier hos barn och exempelvis visa på betydelsen av tidig matintroduktion.
  • För att få ut informationen planerar vi att ta fram ett kunskapsstöd till mödravårdscentraler, BVC och förskola.
  • I samband med skolstarten kommer vi att uppmärksamma att det saknas tillräckliga kunskaper om våra diagnoser i förskola, skola, fritids och föreningsliv och vad det får för konsekvenser för barnen. Här blir det ett tydligare fokus på barn runt 6-12 år.

Hur tänker du om vår planering kring matallergier? Har din förening haft aktiviteter kring Trygga tuggan under hösten? Vad är i så fall era erfarenheter? Hur bedömer du möjligheterna att skapa engagemang och aktivitet kring matallergier under 2024? Finns det särskilda frågor kopplade till matallergier som du bedömer är lättare att engagera och involvera medlemmar att kampanja kring? Kan detta vara en kampanj där ni vill satsa på att rent av fördubbla ert medlemsantal?

Eksemt viktigt

Period: Från mitten av september-oktober

Ålder barn: 16-18 år (Även här tittar vi ytterligare några år högre upp i ålder för att fånga hela problematiken)

Tema: Psykisk ohälsa och det utanförskap eller till och med stigma AD kan leda till.

Manifest*

En miljon spädbarn, barn och vuxna lider av atopiskt eksem
– och allt fler drabbas av denna välkända hudsjukdom. Trots det
är kunskapen bristfällig, vården ojämn och samhällskostnaderna stora.
Eksem påverkar hela livet och psykisk ohälsa är vanligt. Smärtsamt och
synligt eksem gör ont även inuti! Det är viktigt att vården i hela Sverige
får resurser och kunskap för att behandla rätt och rättvist.
Låt ett friskt liv för alla Sveriges atopiker börja nu!

Planerade aktiviteter

  • Vi planerar att ta fram en uppdaterad rapport där vi tydligare tar upp kopplingen psykisk ohälsa och AD.
  • Vi kommer också fokusera på problematiken med bristen på specialister, den ojämlika vården över landet och de svårigheter ungdomarna möter när de ska gå över till vuxenvården.
  • I och med att det nu finns nationella behandlingsrekommendationer blir just denna kampanj särskilt illustrativ när det gäller bristerna på kontinuerlig kompetensutveckling i primärvården.

Vi har ännu inte landat i om vi ska arrangera ett seminarium. Har du några medskick i så fall? Finns det ett intresse bedömer du bland medlemmar och föreningsaktiva att delta i ett nationellt livesänt seminarium eller är en inspelning som man kan ta del av när det passar bättre? Andra tankar och idéer på hur din förening kan skapa uppmärksamhet och rekrytera medlemmar kopplat till atopisk dermatit?

Nationell konferens 2024

Som final på året arrangerar vi en nationell konferens där samtliga områden blir belysta. Vi tänker oss att ha både professionen och politiker i så väl paneler som i publiken.

Något vi undersöker möjligheterna för och hoppas kunna leverera till den här dagen är en antologi som tar upp senaste nytt inom forskning gällande våra diagnoser hos barn och unga.

Till toppen av sidan