Digitala möten

För att lyckas med digitala möten är det en hel del som man kan göra för att de ska bli så bra som möjligt. Här får du konkreta tips och råd på vad du behöver tänka på för att det digitala mötet ska bli lyckat!

Att tänka på inför mötet

Att hålla möten digitalt, speciellt när det är fler än fem – sex deltagare, kräver lite extra eftertanke och förberedelse. Här har vi samlat några praktiska tips på hur du genomför ett bra möte.

• Planera! Gör en dagordning/arbetsordning som deltagarna fått i god tid innan.
  • Testa gärna verktyget innan.
  • Kom i tid! Det gäller även om mötet är digitalt.
  • Tänk på att inte ha för långa möten utan paus.
  • Ha på kameran. Det är inte så roligt att prata inför en grupp människor som man inte ser.
  • Ha ljudet avstängt om någon gör en dragning men glöm inte att slå på det när du vill säga något.
  • Använd gärna headset för att minska risken för rundgång.
  • Presentera dig om det är många som inte känner varandra.
  • Räck upp handen om du vill begära ordet.
  • Ha en trevlig ton – precis som om det var ett vanligt möte.

Att välja verktyg

Om föreningen vill hålla sitt årsmöte (eller annat möte) digitalt finns lite olika gratisverktyg att använda. Här nedan kan du läsa om ett urval av digitala mötesverktyg som är gratis.

Microsoft Teams

Microsoft Teams ingår numera för den som har Office 365 installerat på sin dator, annars går det lätt att ladda ner via länken nedan. I gratisversionen kan du ha max 100 deltagare samtidigt i upp till 60 minuter. Många bra mötesfunktioner och funkar bra ihop med andra Microsoft-produkter.

Zoom

I gratisversionen kan du ordna ett möte med upp till 100 personer samtidigt men i max 40 minuter. Många bra mötesfunktioner och relativt lättanvänt, bra för föreläsningar, gruppdiskussioner (s.k. break-out-rooms) och liknande utåtriktade aktiviteter.

Skype

En klassiker på området! Bra för att ringa enskilda samtal eller prata med många på en och samma gång, antingen med eller utan bild. Fungerar på många olika plattformar/enheter och är numera en del av Microsoft. Gratis med de enklaste funktionerna och man kan då ha ett möte med upp till 50 personer samtidigt.

Google Meet

Google har två egna mötesverktyg som är gratis för dig som har ett Google eller Gmail-konto. En nackdel i gratisversionen är att alla som deltar också måste ha ett Google- eller Gmail-konto. Google Meet (tidigare Hangouts Meet) – kostnadsfria videomöten.

VoteIT

Ett verktyg för årsmöten online som tillhandahålls av den ideella föreningen VoteIT. Här finns bland annat stöd för talarlistor och voteringar. Läs mer här.

Lycka till!